تهيه ماءالشعير



تهیه ماءالشعیر


ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه جو حاصل می‌شود و در رفع تشنگی موثر است.
رفع خستگی اعصاب، کمک به دفع سنگ‌های کلیوی در صورت عدم مصرف افراطی و جلوگیری از تشکیل این سنگ‌ها در صورت مصرف متناسب از دیگر خواص آن است.

همچنین ماءالشعیر در تامین آب و الکترولیت‌های بدن نوشیدنی مناسبی است.
جو یکی از غلات است که از قدیم به عنوان منبع تامین غذای بشر مطرح بوده است و خود نیز دارای اکثر مواد مغذی موجود در غلات است. البته امروزه گندم جای او را گرفته، زیرا در نانوایی استفاده از آن رایج‌تر است.
برای همین جو بیشتر برای تهیه نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.

ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو از آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی در آن به کار می‌رود.
ماءالشعیر دارای چندین و چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و
ویتامین ،
C
 ویتامین‌های 
 B،
 اسیدهای آلی،
انواع آمینواسیدها،
املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است که در مراحل ساخت آن بعضی از این اجزا از مواد خاصی حاصل می‌شوند که در طول انجام پروسه بدون تغییر می‌مانند و بقیه ترکیبات نیز از تغییرات شیمیایی و بیوشیمیایی مواد خام در طول مالت‌سازی، آسیاب کردن، جوشاندن و تخمیر به دست می‌آیند. که این ترکیبات با هم خواص ماءالشعیر می‌شوند

ابتدا جو تحت تاثیر فرایندهای مختلف از لحاظ کمی و کیفی بهبود می‌یابد و سپس غربال شده و ضایعاتش گرفته شده و بعد از آن خیس خورده و جوانه می‌زند.
جوهای جوانه‌زده را مالت می‌گویند که در مرحله جوانه‌زنی بر اثر عملکرد آنزیم‌های مختلف موجود در جو، مواد مغذی بسیاری تشکیل و یا افزایش می‌یابند (مثل  و اسیدهای آمینه ضروری ویتامین‌های گروه ‌ب ) سپس مالت را می‌جوشانند

و با افزودن مواد خوراکی مجاز و رازک، مایع حاصل را صاف و بسته‌بندی می‌کنند.
رازک ویژگی‌های خاصی به این نوشیدنی می‌دهد. با رسوب پروتئین باعث شفافیت آن می‌شود عطر خاصی به آن می‌بخشد همچنین ته مزه تلخ ماءالشعیر مربوط به رازک است و نیز با خاصیت آنتی‌بیوتیکی که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند، موجبات ثبات این نوشیدنی را فراهم می‌نماید.
بسیاری از مواد مغذی مالت در هنگام جوشش وارد آب می‌شود و ارزش غذایی خوبی از نظر املاح و ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه به این نوشیدنی می‌بخشد